Att skaffa profilkläder till sitt företag är bra av flera anledningar. Förutom att du kan marknadsföra företaget på ett enkelt och smidigt sätt, kan du även stärka lagandan på arbetsplatsen. Hur profilkläderna ska se ut är naturligtvis valfritt och man bestämmer själv vilken information eller vilken logga som ska vara angiven.
Profilkläder handlar dock inte enbart om marknadsföring; de ska vara snygga också. För många kan det kännas som ett svårt koncept att kombinera en bra design med all den information som man vill ha skriven på plagget. Naturligtvis vill man försöka synas så mycket som möjligt, samtidigt som man vill att de anställda ska se välklädda och propra ut. För mycket information på ett och samma plagg kan snabbt göra så att profilkläderna ser slarviga och ogenomtänkta ut. Vill du jobba med att stärka ditt varumärke är det alltså inte texten på plagget du ska fokusera på, utan färgerna.
Du har säkerligen själv sett det förut. Profilkläder som används i större matbutiker är oftast tillverkade i företagets egna färger. Detta syns mycket tydligt på matkedjorna ICA och Coop, där alla som arbetar på ICA har en röd tröja med vit text och på Coop syns gröna tröjor. Det är också ett sätt för företaget att markera vilka människor som arbetar på platsen och det blir lättare för kunderna att veta vem de ska fråga om hjälp.
Har man väldigt många olika färger i sin företagslogga bör man dock se upp. Att skapa profilkläder som är multifärgade är sällan ett bra alternativ. Det man kan göra är att välja ut de färger som är mest dominerande eller de färger som symboliserar företaget mest. Genom att välja profilkläder i företagets eller organisationens färger så stärker du varumärket till max och kan vara säker på att marknadsföringen blir så bra som möjligt.